Ako rozvíjať eGovernment neefektívne / Povinná aktivácia elektronických schránok

Autor: Rudolf Roessel | 14.7.2016 o 0:00 | (upravené 14.7.2016 o 22:22) Karma článku: 3,23 | Prečítané:  242x

Povinná aktivácia elektronických schránok právnických osôb, alebo ako rozvíjať eGovernmetové služby neefektívne.

Na základe novely zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. júla 2015, sa od 1. augusta 2016 majú všetkým právnickým osobám aktivovať elektronické schránky na doručovanie elektronických podaní a elektronických úradných dokumentov. Proces aktivácie bude ukončený 1.1.20017. Jedná sa o teda o povinné nariadenie zo strany štátu.

Rozvíjať eGovernmentové služby formou nariadení a príkazov je jeden z najjednoduchších spôsobov, ako preniesť zodpovednosť na opačnú stranu. Podľa portálu ÚPVS ku dňu 30.6.2016 bolo počet všetkých zriadených schránok (FO,PO,OVM) 5.668.593 a počet aktivovaných (FO,PO,OVM) ku dňu 30.6. 2016 je 10.154.

To znamená, že počet aktivovaných schránok ku dňu 30.6.2016 bol 0,179%. Na základe tohto údaju môžeme konštatovať, že záujem o túto službu je minimálny. I napriek novele zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve zo dňa 1. júla 2015 sa nepodarilo vzbudiť prirodzený záujem občanov a podnikateľov o službu elektronickej schránky. Informačná a edukačná kampaň zo strany štátu, ktorá by mala prirodzeným spôsobom vzbudiť záujem o využívanie služby nebola absolútne účinná.

Vo všeobecnosti, na efektívny rozvoj verejných elektronických služieb vplýva veľmi veľa faktorov. Sú to napríklad systémové, organizačné a používateľské.  Z používateľského hľadiska má využívanie elektronických služieb niekoľko úrovní. Zameriam sa na dve hlavné a síce:

  • znalosti/poznatky používateľov, ktoré sú potrebné pre využívanie elektronických služieb,
  • použiteľnosť elektronických služieb samotných.   

Na základe mojich predchádzajúcich štúdii, ktoré som realizoval existuje veľmi silný vzťah medzi „internetovými“ znalosťami používateľov a využívaním elektronických služieb verejnej správy. Používatelia, ktorí využívajú internet napríklad na vyhľadávanie informácií, elektronické platby typu internet banking a nákup produktov a služieb využívajú verejné elektronické služieb vo väčšom rozsahu. V rámci EU patrí Slovensko medzi krajiny s priemernými internetovými znalosťami. Táto skutočnosť sa odzrkadľuje aj na nižšom záujme využívať verejné elektronické služby.

Ďalšia úroveň, ktorá súvisí s využívaním elektronických služieb verejnej správy  je použiteľnosť elektronických služieb. Použiteľnosť elektronických služieb by sa dala charakterizovať ako úroveň využiteľnosti týchto služieb používateľom (jednoduchosť ovládania, orientácia na užívateľa a pod.) Norma ISO 9241 definuje použiteľnosť ako „využívanie produktu používateľmi na dosiahnutie špecifických cieľov s efektívnosťou, výkonnosťou a uspokojením, v špeciálnom kontexte využitia“. Základné kvantitatívne analýzy, ktoré som realizoval na vzorke krajín EU preukázali na závislosť medzi použiteľnosťou elektronických systémov služieb verejnej správy a samotným využívaním elektronických služieb verejnej správy. Inými slovami by sa dal tento vzťah charakterizovať tak, že v krajinách, kde elektronické služby verejnej správy sú použiteľnejšie, tak aj ich samotné využívanie samotnými používateľmi je vyššie.  Na základe Indexu použiteľnosti elektronických služieb verejnej správy z roku 2013 patrí Slovensko na samotný koniec krajín EU.

Vládne iniciatívy z hľadiska informovania a vzdelávania používateľov smerujúce k využívaniu eGovernmentu sú neefektívne a naviac, ponúkané elektronické verejné služby majú nízku použiteľnosť. Tieto dva aspekty majú závažný vplyv na totálny nezáujem zo strany používateľov o využívanie týchto služieb. Pri informatizácií spoločnosti by sa mal presadzovať princíp ako zjednodušiť a zefektívniť riešenia situácií pre všetkých používateľov eGovernmentu (občania, podnikatelia a verejná správa).  

Ak Vás zaujala táto problematika ako efektívne rozvíjať eGovernment z hľadiska samotných používateľov, odporúčam Vám bezplatné stiahnutie celého dokumentu, ktorý pojednáva o tejto problematike. V práci sú ponúknuté konkrétne riešenia a východiská.

Dokument je dostupný na nasledovnej linke:

http://ebook.ecoletra.com/rozvoj-egovernmentovch-sluieb-na-niej-rovni-ttnej-a-verejnej-sprvy

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?